דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדע, טכנולוגיה ואמונה 

מאת    [ 25/11/2009 ]

מילים במאמר: 882   [ נצפה 2727 פעמים ]

בס"ד

החשיבה היצירתית היא הבסיס החזק ביותר להתקדמות ולהתמודדות עם הישגי המדע והטכנולוגיה בשנים האחרונות. התחרות העיסקית בין כל החברות מרקיעה שחקים, ישרדו בה רק אלה שישכילו להמציא פטנט חדש, שכלול מעולה, תהליך שינוי מדהים, ככל שההמצאה תהא מרשימה יותר ובעלת משמעות מעשית – התוצאות תהיינה מעולות יותר.

היצירתיות מצויה במוחם של האנשים, של העובדים, בעיקר מקרב הצעירים. הם בעלי עוצמה אדירה של יצירתיות וחדשנות, הניסיון המצוי בקרב המבוגרים לא יסולא בפז,יש לו חשיבות לעגן וליישם כדבעי כל המצאה, כל התקדמות וכל רעיון מרתק.

כל מנהל מפעל יודע היום חשיבות השיתופיות של כל אנשי הצוות, של כל העובדים בחשיבה, בהעלאת רעיונות, בהפקה יעילה של המוח היצירתי שבכל אחד. החשיבה המשותפת מביאה לתוצרים נהדרים. בעלי העסקים דהיום שהם מנהיגים חכמים יודעים זאת היטב, על כן הם "יורדים אל העם", אל עובדיהם ומעודדים אותם להביע דעותיהם על כל צעד ושעל.

כך מנהלי מוסדות החינוך שהם מנהיגים אמיתיים, הם אינם אומרים דעתם ותפיסת עולמם, אינם מכריחים המורים לבצע משימות שהם ,המנהלים הגו בראשם, אלא הרעיונות מובאים בפורום של ישיבת מורים כשכל איש צוות מביע דעתו ,וביחד- בשיתופיות אמיתית מגיעים לדרך הנכונה לביצוע המשימה כאשר כל מורה חש שהוא חוליה איתנה בשרשרת הניצחון הרי כך, התוצאות תהיינה מעולות!

אני רואה חשיבות רבה מאוד בשילובו של הנוער – של מנהיגות הנוער, מועצת התלמידים בחשיבה ובהעלאת רעיונות, בטוחני שהצעותיהם תהיינה יצירתיות ובעלות משמעות מדהימה, שהרי היצירתיות קיימת אצל הצעירים, עלינו רק להוציא מן הכוח אל הפועל את הטמון בהם.

המלחמה אל מול החיזבאללה בלבנון הוכיחה לנו עד כמה תפיסה זו צודקת. אמצעי הלחימה הקונבנציונלים בהם השתמשנו במשך השנים הקודמות אולי אינם

 

2

מתאימים לרקטות, קטיושות ולטילים ארוכי טווח. חיל האוויר, השריון וחיל הרגלים לא הצליחו למנוע הירי ואף לא השמדת הטילים במעופם.

לא יתכן שהמוח היהודי שמאז ומתמיד היה בעל עוצמה וחשיבה עמוקה לא ימצא הדרך להלחם באמצעים אלה, עלינו לעשות מעשה מהיר וחכם כדי להעפיל במעלה החכמה והדעת ולמצוא כל נתיב רעיוני ונבון כדי להתגבר על כל מכשול צבאי.

הקצאת משאבים והקמת מכוני מחקר ופיתוח במפעלי הצבא , חיוניים מאוד כדי להתמודד עם כל חדשנות. המוח היהודי ימציא לנו פטנטים כפי שעשה בכל תחום בעבר, אך לדעתי, אסור להמתין רק לביצועם של מו"פ אלה. כדי שמחקרים אלה ישאו פרי עלינו לגייס את האנשים החכמים , הטובים והיצירתיים ביותר שיבצעו מלאכת חשיבה זו. ככל שנשכיל במדינתנו – מדינת היהודים, להבין שהפוטנציאל החכם קיים בנו – עלינו רק להפעילו ולתפעל שוב ושוב את המצוי במוחנו.

זאת יש לעשות מתחילת הדרך החינוכית, חובה עלינו לבנות תשתית חינוכית בכל מוסד חינוכי. יש לעסוק במדע ובטכנולוגיה , עלינו לטפח המצויינות מגיל צעיר, עלינו להעצים את בעלי היכולת האינטלקטואלית, בעלי השכל הריאלי המעמיק והחריף כדי שילמדו כבר מצעירותם לערוך ניסויים במדע ובטכנולוגיה, לבנות תשתית חינוכית שבה ניתן אופציה לילדינו לחשוב,ליצור, להפגין כל חכמתם – כך מרגילים נערים לחשוב ולפעול אינטלקטואלית כדי שבעתיד הם יהוו את "הכוח הלוחם" העיקרי של צבאנו. הם יהוו את התשתית במכון וויצמן, בטכניון, במחלקות למדעים ולטכנולוגיה בכל אוניברסיטה בארץ. אם הרישום למחלקות אלה נמוך - הרי שזוהי בעייתנו, בעייתה של מערכת החינוך שלא השכילה להלהיב את הילדים המצויינים מקטנותם לחשיבה יצירתית.

שרת החינוך חייבת לראות משימה זו כעיקר עמלה. פיתוח המצויינות בקרב התלמידים ובעיקר בתחומים הריאליים. הם הנבונים, הגאונים,בעלי היכולת מקטנותם חייבים לשאת בעול החכמה מלידתם, אסור לנו להרדימם בגלל חוסר תקציב או עקב חשיבה לקויה.

אנו חייבים לאפשר לבעלי הפוטנציאל הריאלי למצות את יכולתם על מנת לטפח אותם ובכך להוביל את עם ישראל מעלה מעלה.

ליבי ליבי על כך שמנהיגי הדור ברובם הם מהפן ההומניסטי ולא בעלי החשיבה הריאלית מתמטית, פיסיקלית, מדעי המוח, ביולוגיה, רפאה, פיסיקה, הנדסה, מחשבים וכל לימודי הטכנולוגיה. צר לי על המפגינים למיניהם שלרוב הם סופרים! מדוע כמעט אין מוצאים מפגינים ממכון וויצמן, מקרב היצירתיים החכמים? מדוע הם אינם נמצאים בכנסת?

3

בטוחני שאם כך היה, הרי שהחשיבה המנהיגותית המובילה את העם היתה חכמה ואיתנה יותר.

מותר ורצוי בהחלט לשלב גם אנשי מוסיקה, אומנות וספרות באנשי המדע והטכנולוגיה, אך לא להשאיר את כל הבמה המנהיגותית לשחקני תיאטרון וסופרים.

מעל לכל, חייבים אנו לשלב ולהעמיק בלימודי התורה והאמונה.

כל היצירתיים, הגאונים, המצויינים חייבים לשלב בלימודיהם אמונה.

אמונה בעם היהודי, אמונה בתורתנו הנצחית, אמונה בתנ"ך שבזכות ורק בזכות ההבטחה אנו כאן במדינתנו שלנו, אמונה בכל אחד מאיתנו היהודים, אמונה בעצמנו וביכולתנו לחשוב ליצור ולנצח.

האמונה באדם הקשור לעמו,למולדתו,לארצו ולתורתו, תורה שממנה נגזרות מצוות היהדות.

כאשר האמונה תעוגן בתכנית הלימודים, כאשר האמונה תחבק בכל נימיה את הלימוד של המדע והטכנולוגיה, נזכה לאיכויות הגבוהות ביותר שיכול האדם לחשוב ולהמציא. עשייה שיש עימה אמונה, מגבירה את הרצון , המוטיבציה, הנחישות, התעוזה, ההתלהבות, האומץ, והיכולת להתגבר על כל בעיה ומכשול שבדרך, וליצור ,לבנות ולהיות יותר יצירתיים. כאשר התשתית והבסיס בילדות מוצק,קשוח וחזק יותר – הרי הבניה שמעליו בעלת עוצמה אדירה!!!

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה - תואר שלישי בחינוך במנהיגות משרות במשרד החינוך: - 3 שנים מפקח על מדעי הטבע - 12 שנים מפקח כולל - 10 שנים מפקח מחוזי בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב